بررسی رکوردهای المپیک از ابتدا تا به امروز

در این مقاله و در ادامه بررسی رکوردهای ورزشی قصد داریم به رکوردهای المپیک بپردازیم و اطلاعات گوناگونی در رابطه با این موضوع به شما ارائه دهیم. ما سعی کرده ایم در ادامه به تمامی پرسش های شما در خصوص این موضوع پاسخ دهیم و هر گونه اطلاعات در رابطه با بیشترین کشوری که رکوردهای المپیک را کسب کرده است، بیشترین رشته هایی که رکورد های المپیک در آن ها جا به جا شده، زنانی که رکوردهای المپیک را شکسته اند و مواردی از این دست را در اختیار شما قرار داده ایم.

پس‌ در صورتی که شما هم به ورزش و المپیک علاقه دارید و تمامی اخبار مربوط به آن ها را دنبال می کنید، به شما پیشنهاد می کنم این مقاله را از دست ندهید و تا انتها با ما همراه باشید تا به سوالات شما در این باره پاسخ دهیم.

رکوردهای المپیک در کدام رشته ها بیشتر جابجا می شود؟

رکوردهای المپیک در کدام رشته ها بیشتر جابجا می شود؟

یکی از ساده ترین عواملی که تعیین می کند چند رکورد جهانی شکسته می شود، تعداد ورزشکارانی است که به دنبال شکستن رکورد قبلی هستند. کارل فاستر که یک فیزیولوژیست ورزشی است، با اشاره به رکورد عظیم وارهولم می ‌گوید:” بدیهی است که با رقابت بیشتر و همچنین ورزشکاران بیشتر، احتمال ظهور یک ورزشکار واقعاً فوق ‌العاده و بااستعداد افزایش می ‌یابد.”

اولین المپیک مدرن در سال ۱۸۹۶ برگزار شد و بیشتر ورزشکاران از آمریکای شمالی و اروپای غربی بودند. در طول قرن بعد، اضافه کردن ورزشکارانی از مکان‌ هایی که قبلاً در صحنه جهانی حضور نداشتند، مانند دوندگانی از شرق آفریقا و شناگرانی از اروپای شرقی، تفاوت زیادی در این ورزش ‌ها ایجاد کرد.

امروزه، اگرچه اکثریت قریب به اتفاق ورزشکاران دستمزدی دریافت نمی ‌کنند، اما مجاز به پذیرش حمایت مالی هستند. حمایت های مالی اجازه می دهد تا تمرین روزانه و همه روزه مورد نیاز اکثر ورزش ها فراهم شود و همچنین ورزشکاران کشورهای فقیر تر نیز به چیزهای مورد نیاز برای تمرینات دسترسی داشته باشند. علاوه بر آن به ورزشکاران اجازه می دهد تا در سنین بالاتر به رقابت ادامه دهند.

پیشرفت های تکنولوژیک نیز نقش زیادی در رکوردهای جهانی ایفا کرده است. اسکیت سرعت یک مثال عالی است: در دهه‌ های ۵۰ و ۶۰، پیست ها هنوز یخ طبیعی بودند اگرچه صاف شده بودند، اما هنوز به طور طبیعی یخ زده بودند. اولین پیست روی یخ کاملاً سرپوشیده در سال ۱۹۸۷ ظاهر شد. قبل از پیست های یخ مصنوعی سرد، ورزشکاران حتی نمی توانستند در تمام طول سال تمرین کنند.

حتی ورزش هایی که ساده به نظر می رسند از فناوری جدید سود می برند. طناب هایی که خطوط را در استخرهای شنا تقسیم می کنند، اکنون دارای فناوری ضد موج هستند و عمق و دمای استخر برای عملکرد بهینه ورزشکاران کامل شده است.
حال در ادامه این مطلب به این موضوع پرداخته ایم که در تمامی این سال ها رکورد های المپیک در کدام رشته ها بیشتر جا به جا شده است. ما چند مورد از ورزش های پر طرفدار و محبوب را برای شما آورده ایم و توضیحاتی در رابطه با رکوردهای المیپک این ورزش ها به شما ارائه داده ایم. پس ادامه این متن را از دست ندهید.

وزنه برداری

لاشا تالاخادزه، یکی از معروف ترین و موفق ترین وزنه بردارهای دسته فوق سنگین از گرجستان است که با مهار وزنه ۲۲۳ در حرکت تک‌ ضرب و ۲۶۵ در حرکت دو ضرب و در مجموع ۴۸۸ کیلو گرم، توانسته است رکورد جهانی را به نام خودش ثبت کند. او موفق شد قهرمان المپیک ۲۰۲۰ توکیو شود.

شنا

یاوری توانست ماده ۱۰۰ متر آزاد را تنها در مدت زمان ۵۰.۵۶ ثانیه شنا کند. او موفق شد رکورد قبلی این ماده را که در اختیار سامیار عبدلی بود جا به جا کند. شما می توانید ویدیو آن را در شبکه های مجازی و یا در گوگل مشاهده کنید.

دو میدانی

همان طور که می دانید تمامی رکوردهای مسابقات دو و میدانی توسط فدراسیون جهانی دو و میدانی ثبت می شود. این رکوردها می تواند بهترین راهنما در ماده های گوناگون را شامل شود، که از جمله آن ها می توان به دو، ماده های میدانی پرش ها و پرتاب ها، پیاده روی ، دو ۶۰ متر و دو جاده ای اشاره کرد.

والیبال

فدراسیون جهانی والیبال بعد از تمام شدن المپیک ۲۰۱۶ ریو، رکوردهای جدید را که در این بازی ها شکسته شده بود، اعلام کرد. در این رکوردها “ایوان زایتسف” در تیم ملی ایتالیا در مقابل ایران در مرحله یک چهارم نهایی المپیک با زدن یک سرویس حرفه ای با سرعت ۱۲۷ کیلومتر برساعت توانست رکورد سریع‌ ترین سرویس المپیک را به ثبت برساند.

قبل از او نیز “کریستین ساوانی” از ایتالیا و “گئورگی گروزر” از تیم آلمان نیز توانسته بودند سرویس‌ هایی با رکورد ۱۲۷ کیلومتر برساعت در المپیک به ثبت برسانند.

هندبال

تیم ملی فوق العاده هندبال دانمارک موفق شد با شکست فرانسه برای سومین دوره متوالی قهرمان جهان شود و در پی آن، به یک رکورد ویژه دست پیدا کرد.

بدمینتون

رکورد طولانی ترین مسابقه بدمینتون در دست دو اتریشی است که در سال ۲۰۱۶ بطور رسمی در رکوردهای گینس نیز ثبت شده است و این بازی بیش از ۲۵ ساعت به طول انجامیده است.

پینگ پنگ

پینگ پونگ یکی از ورزش هایی است که جدید ترین رکوردها در آن، به زودی توسط رکوردی دیگر شکسته می شود.

بانوان در کدام رشته ها رکوردهای المپیک را جابجا کردند؟

بانوان در کدام رشته ها رکوردهای المپیک را جابجا کردند؟

همان طور که انتظار می رود اغلب، مردان به دلیل داشتن قدرت بدنی بالا تر نسبت به زنان، در برخی از مسابقات ورزشی رکوردهای زیادی دارند. اما پس از بررسی های زیاد آن طور که به نظر می رسید، تنها ورزشی که زنان در آن بر مردان برتری دارند، شنای طولانی است. جدا از آن، گفته می شود که رکورد نوع جدیدی از ورزش کوهنوردی توسط زنان جا به جا شده است زیرا نسبت قدرت به وزن در این ورزش بسیار اهمیت دارد.

اما اگر بخواهیم به موضوع رکوردهای زنان در المپیک بپردازیم باید بگوییم برخی از بانوان ورزشکار توانسته اند رکوردهای جدیدی در این مسابقات ثبت کنند. برای مثال در رشته سوارکاری، یک ورزشکار زن از انگلستان توانسته است رکوردی ثبت کند.

گرچه این یک رکورد المپیک نیست اما رکورد جهانی فعلی برای بیشترین عمق بدست آمده در شیرجه آزاد (غواصی در حالی که نفس خود را حبس می کند، بدون کمک غواصی) متعلق به یک زن است. همچنین در سال ۱۹۶۷ بریل برتون در ۱۲ ساعت بیشتر از رکورد مردان (که در همان مسابقه ثبت شد) دوچرخه سواری کرد.

چرا رکوردهای المپیک اهمیت دارند؟

چرا رکوردهای المپیک اهمیت دارند؟

اگر علاقه مند به دیدن بازی‌ های المپیک و تماشا کردن رقابت های آن ها باشید، متوجه می شوید که رکوردهای زیادی تا به امروز شکسته شده است، گاهی نیز توسط همان ورزشکار، رکورد قبلی شکسته می شود. اما این سوال ایجاد می شود که چرا رکوردهای جهانی و المپیک را می شکنیم و چرا رکوردهای المپیک اهمیت دارند؟

البته هیچ پاسخ قطعی برای این سوال وجود ندارد اما در این مقاله ما موارد مختلف را بررسی کرده و نتیجه را به شما ارائه داده ایم. همان طور که انتظار می رود مبارزان امروزی بهتر از مبارزان نسل های قبل هستند و مبارزان آینده بهتر از مبارزان فعلی خواهند بود. این یک واقعیت در مورد ورزش است زیرا همه رشته هایی که از عملکرد ورزشی حمایت می کنند به تکامل خود ادامه می دهند.

رکوردشکنی فقط مربوط به ورزش نیست. رکوردهای گینس به دلیل ماهیت رقابتی انسان ها وجود دارد. ما برای شکستن رکوردهای مختلف تلاش می کنیم چراکه دوست داریم به چالش کشیده شویم. علاوه بر این، در حال حاضر روانشناسی ورزشی وجود دارد. این رشته یک رشته مهم است که احتمالاً تأثیر زیادی بر ذهنیت و سلامت روان ورزشکاران می گذارد و می‌ تواند نتیجه خوبی برای آن ورزشکار داشته باشد.

در سطح فیزیکی، بدن انسان امروزی بزرگتر و قوی تر از گذشته است. این احتمالاً نتیجه عوامل بسیاری از جمله غذا (در دسترس بودن انرژی)، ورزش (بر خلاف کار فیزیکی)، پیشرفت در مراقبت های تغذیه ای و بهداشتی و … است. انتخاب طبیعی نیز نقش مهمی دارد. این که آیا ما نسبت به اجدادمان انعطاف پذیرتر هستیم یا نه و همچنین توانایی ریسک کردن در هر زمینه ای از جمله رشته های ورزشی را داریم یا خبر. از نظر تمرینی، پیشرفت های زیادی در تاریخ ورزش صورت گرفته است. چشمگیرترین تغییرات را می توان در تجهیزات مشاهده کرد که با اختراعات مدرن ایجاد شده است.

این تجهیزات همچنین شامل پوشیدنی ها و ماشین ‌هایی است که در آزمایشگاه ‌ها برای اندازه‌ گیری مواردی مانند ضربان قلب، تغییرپذیری ضربان قلب و حداکثر VO2 استفاده می ‌شوند. اندازه گیری برخی از این پارامترها از جمله برای تعیین اینکه ورزشکار چقدر به تمرینات و ریکاوری پاسخ می دهد مفید است.

کدام کشورها رکوردهای المپیک بیشتری کسب کرده است؟

کدام کشورها رکوردهای المپیک بیشتری کسب کرده است؟

از آنجایی که جمعیت جهان همچنان در حال افزایش است و ورزشکاران بیشتری از کشورهای بیشتری به این مسابقات دسترسی پیدا می کنند، احتمالاً افراد برجسته بیشتری ظاهر می شوند و رکوردهای جدیدی در مسابقات ورزشی کسب می کنند. به عنوان مثال، اگر به سرانه ورزشکاران المپیک نگاه کنید، بسیاری از کشورها در حال حاضر به نسبت جمعیت خود، ورزشکارانی خلق می کنند.

برای اینکه پاسخ این سوال را بدانید که کدام کشورها بیشترین مدال های المپیک را کسب کرده اند و کدام کشورها رکوردهای المپیک بیشتری به دست آورده اند، بهتر است ادامه این متن را تا انتها بخوانید. در رقابت ‌های المپیک هزاران ورزشکار به نمایندگی از کشورهای مختلف از سراسر جهان حضور دارند. برخی از این کشورها برنده مدال های همیشگی هستند و پرچم های آن ها مدام به اهتزاز در می آید و توسط ورزشکار هایشان بر روی سکو به نمایش در می آید.

با این حال، همه کشورها به این اندازه خوش شانس نیستند. هنوز تعداد زیادی از کشورها هستند که هنوز یک مدال در هیچ بازی المپیکی دریافت نکرده اند و یا توانسته اند رکوردی را ثبت کنند. وقتی نوبت به موفقیت کلی المپیک می ‌رسد، ایالات متحده در ابتدای فهرست قرار می گیرد و سپس به دنبال آن از بقیه کشورها نام برده می شود.

پس از بررسی اخبار مربوط به المپیک این موضوع برداشت شده است که ایالات متحده در تمام سال های رقابت در مجموع ۲۹۶۰ مدال کسب کرده است. ایالات متحده در مورد بازی های المپیک رکوردهای زیادی دارد، از جمله بیشترین مدال طلا، نقره و برنز را دارد.

جای تعجب نیست که ایالات متحده رکورد بیشترین مدال طلای کسب شده در یک المپیک را دارد. این رکورد در سال ۱۹۸۴ در لس آنجلس به ثبت رسید، زمانی که ایالات متحده ۸۳ مدال طلا را به خانه برد که شامل رکورد جسی اونز با کارل لوئیس با چهار مدال طلا و والری بریسکو هوکس سه طلا بود.

ایرانیان رکورد المپیک را در کارنامه خود دارند؟

ایرانیان رکورد المپیک را در کارنامه خود دارند؟

کیانوش رستمی در المپیک ۲۰۱۶ ریو در ۱۲ آگوست رکورد جدیدی در جهان به ثبت رساند و اولین مدال طلا را برای ایران به ارمغان آورد. او که یکی از برجسته ترین و بهترین وزنه برداران ایرانی است با ثبت رکورد ۳۹۶ کیلوگرم در وزن ۸۵ کیلوگرم خود، اولین مدال و اولین طلای المپیک ۲۰۱۶ ریو را برای ایران به ثبت رساند. همچنین باید بگوییم رستمی رکورد قبلی ۳۹۵ کیلوگرم را در اردیبهشت ماه در ایران ثبت کرده بود.

علاوه بر آن نیز اگر نگاهی به فهرست رکورد های المپیک بیندازید خواهید دید که ورزشکار های ایرانی رکوردهای گوناگونی را تا به امروز توانسته اند با نام خود ثبت کنند. برای دیدن فهرست اسامی این افراد کافیست به سایت المپیک مراجعه کنید.

عجیب ترین رکوردهای المپیک

عجیب ترین رکوردهای المپیک

مسابقه ‌های المپیک همیشه درباره تاریخ کشورها و تاریخ ورزش بوده است. گرچه اولین بازی ‌های المپیک در حدود ۱۲۵ سال پیش برگزار شدند اما دیرینه آن به بیش از ۳۰۰۰ سال پیش باز می ‌گردد. در یونان باستان مسابقات ورزشی مختلفی با برنامه مشخص برگزار می شد اما مسابقه‌ هایی که در المپیک شکل گرفتند از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بودند؛ این مسابقات برای اولین بار در سال ۱۸۹۶ در آنتن به نمایش گذاشته شد.

به طور کلی می ‌توان گفت المپیک همیشه در درجه اول به عنوان یک سکو برای موفقیت‌ های ورزشی و همچنین شهرت ورزشکارهای مختلف از سراسر جهان شناخته شده است. به طوری که ورزشکارها در رشته های ورزشی گوناگون از نقاط مختلف دنیا، سال ‌های زیادی را تمرین می‌ کنند تا بتواند در مسابقات المپیک در برابر دیگر ورزشکاران به رقابت بپردازند و موفق به کسب مدال طلا شوند که این موضوع یک انگیزه بزرگ برای بسیاری از آن ها می باشد.

همچنین نتایج آن نیز می‌ تواند رکوردهای گوناگونی در جهان را در بر گیرد با این حال باید بگوییم رکوردها با یکدیگر متفاوت هستند. به طوری که برخی از رکوردهای جهانی ممکن است سال های زیادی دوام داشته باشد اما برخی از رکوردها نیز تنها برای چند دهه باقی می‌ ماند. با این وجود تمامی رکوردها به گونه ‌ای هستند که ورزشکاران و دیگر افراد باور دارند که سرانجام یک ورزشکار جدید خواهد آمد و رکورد قبلی را خواهد شکست. همچنین باید بگوییم این موضوع آنقدرها هم عجیب نیست چرا که ذات انسان از ابتدا تاکنون به دنبال کسب درجات بهتر و پیشرفت بوده است.

با وجود تمامی این گفته ها در این بخش از مقاله باید بگوییم تعداد انگشت شماری از رکوردها در دنیای المپیک وجود دارد که آنقدر باورنکردنی هستند که شما هرگز احتمال نخواهید داد که ورزشکاری بتواند آن رکوردها را بشکند و رکوردی بالاتر را برای خودش ثبت کند. اما گاهی نیز این اتفاق می افتد و رکورد های جدید و باور نکردنی توسط برخی ورزشکاران ثبت می شود.

جوان ترین ورزشکارانی که رکوردهای المپیک را کسب کردند

در این بخش از مقاله قصد داریم به این موضوع بپردازیم که جوان ترین ورزشکارانی که رکوردهای المپیک را کسب کردند و یا توانسته اند در المپیک حضور پیدا کنند و موفق به کسب مدال بوده اند، چه کسانی هستند. اگر شما هم کنجکاو هستید که در رابطه با این موضوع اطلاعات بیشتری داشته باشید، بهتر است ادامه این متن را بخوانید.

در واقع دیمیتروس لوندراس جوانترین ورزشکاری است که تا به حال در بازی های المپیک شرکت کرده است و در المپیک ۱۸۹۶ آتن با ۱۰ سال و ۲۱۶ روز شرکت کرده است. هم چنین جالب است بدانید که لوندراس همچنین جوانترین مدال آور است که مدال برنز مسابقات تیمی را کسب کرده است. این ورزشکار جوان تنها در المپیک ۱۸۹۶ شرکت کرد اما از آن زمان تاکنون این رکورد را در اختیار دارد.

اما در پاسخ به این سوال که جوان ترین برنده طلای المپیک کیست؟ باید بگوییم بر اساس رکوردهای جهانی گینس، کیم یون می از کره جنوبی جوان ترین برنده طلای المپیک در تاریخ است که بر اساس رکوردهای جهانی گینس، مدال خود را در ۱۳ سال و ۸۵ روز سن در المپیک ۱۹۹۴ لیلهامر به دست آورد. کیم در مسابقه اسکیت ۳۰۰۰ متر شرکت کرد.

مارجوری گسترینگ جوانترین دارنده مدال طلای المپیک تابستانی در تاریخ است که جایزه اصلی شیرجه روی تخته پرشی را در المپیک ۱۹۳۶ برلین دریافت کرده است. گسترینگ از ایالات متحده در ۱۳ سال و ۲۶۸ روز مسابقه داد. کلاوس زرتا جوانترین مرد برنده مدال طلای المپیک تابستانی است که در سن ۱۳ سال و ۲۸۳ روز شرکت کرده است. زرتا در بازی‌ های المپیک رم ۱۹۶۰ برای آلمان در قایقرانی طلا گرفت.

تونی نیمنن جوانترین مرد برنده مدال طلای المپیک زمستانی است که با ۱۶ سال و ۲۵۹ روز برنده شدن، رکورددار قبلی را یک روز شکست داد. نیمینن در بازی ‌های المپیک آلبرت ویل ۱۹۹۲ در پرش اسکی بزرگ تیمی و پرش اسکی بزرگ انفرادی طلا را برای فنلاند به ارمغان آورد.

اما اگر می خواهید بدانید که آیا برای حضور در المپیک محدودیت سنی وجود دارد، باید بدانید طبق اعلام المپیک، “شرکت در بازی های المپیک محدودیت سنی خاصی ندارد.” در عوض، حداقل سن برای واجد شرایط بودن بستگی به هر یک از فدراسیون های ورزشی بین المللی و قوانینی دارد که برای ورزش خود تعیین می کند.

به عنوان مثال، برای اینکه ژیمناست‌ها واجد شرایط بازی‌ های المپیک ۲۰۲۰ توکیو باشند، طبق مقررات سال ۱۹۹۷ که حداقل سن ۱۶ سال را برای شرکت در مسابقات بزرگسالان مشخص می‌ کند، تولد آن ها باید قبل از ۱ ژانویه ۲۰۰۵ باشد.

در همین حال، در ژوئن ۲۰۲۲، اسکیت بازی حداقل سن خود را برای مسابقات بزرگسالان از ۱۵ به ۱۷ سال تا المپیک زمستانی ۲۰۲۶ میلان افزایش داد. اتحادیه بین المللی اسکیت در بیانیه ای اعلام کرد که این تغییر برای محافظت از “سلامت جسمی و روانی، و رفاه عاطفی اسکیت بازان” صورت گرفته است.

کدام یک از رکورد های المپیک در ژاپن 2021 شکسته شد؟

کدام یک از رکورد های المپیک در ژاپن ۲۰۲۱ شکسته شد؟

در پیست دو و میدانی، دو آمریکایی رکوردهای خود را در دوی ۴۰۰ متر با مانع به دست آوردند و با هیبت به جدول امتیازات نگاه کردند. سیدنی مک لافلین با شکستن رکوردی که در اوایل سال جاری به ثبت رسانده بود، رکورد جدیدی را به نام خود ثبت کرد. دلیله محمد، مدافع عنوان قهرمانی المپیک، دومین زمان سریع تاریخ را دوید.

دوی ۴۰۰ متر با مانع مردان نیز داستان مشابهی داشت: کارستن وارهولم از نروژ و رای بنجامین از ایالات متحده هر دو رکورد جهانی را شکستند. وارهولم در این مسابقه پیروز شد و رکورد جهانی خود را که امسال نیز به ثبت رساند، از بین برد. یولیمار روخاس از ونزوئلا رکورد جهانی پرش سه گانه را که بیش از ۲۶ سال بدون رقابت باقی مانده بود، شکست. با انجام این کار، او اولین زن ونزوئلا بود که مدال طلای المپیک را کسب کرد.

کائلب درسل دو رکورد جهانی در استخر شنا به نام خود ثبت کرد: یکی در ۴ در ۱۰۰ متر به عنوان بخشی از تیم ایالات متحده و دیگری در مسابقه انفرادی ۱۰۰ متر پروانه و لاشا تالاخادزه وزنه بردار گرجستانی سه رکورد جهانی را در هر دو وزنه برداری و مجموع خود ثبت کرد. رکوردهای جهانی دوچرخه سواری در این المپیک چندین بار شکسته شد. در تعقیب و گریز تیمی مردان، یک رکورد جهانی در دور اول و دوباره در فینال سقوط کرد. در تعقیب و گریز تیمی زنان، رکورد جهانی سه بار در یک روز شکسته شد، ابتدا در مرحله مقدماتی و دو بار در دور اول مسابقات.

به طور کلی باید بگوییم ۵ رکورد جدید جهانی در رشته های دو، شنا، دوچرخه سواری، تیراندازی و وزنه برداری در المپیک ژاپن شکسته شد.

به این مقاله امتیاز دهید :

دیدگاهتان را بنویسید